ASC Pengakap Johor Keluar di Akhbar Harian Metro. Tahniah! - PENGAKAP JOHOR

BERITA SEMASA

May 7, 2020

ASC Pengakap Johor Keluar di Akhbar Harian Metro. Tahniah!

https://www.hmetro.com.my/akademia/2020/05/574298/cabaran-berganda-pendidikan-khas
Harian Metro -  4 Mei 2020
SEKILAS ikan di air sudah tahu jantan betina, begitulah diibaratkan kebolehan dan kemampuan guru pendidikan khas mengenali serta mengenal pasti murid berkeperluan khas (MBK).
Berhadapan murid yang istimewa itu adalah satu kemestian bagi guru pendidikan khas. Malah murid yang mempunyai kepelbagaian ketidakupayaan (multiple disorder) juga antara cabaran yang paling besar kerana dalam masa yang sama pendidik berusaha untuk melahirkan output positif kepada anak didik mereka.
Sukakan kelainan menyebabkan Mohd Firdaus Maskan memilih untuk menjadi guru Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di SK Taman Tun Aminah, Skudai, Johor kira-kira lapan tahun lalu kerana mahu membentuk kesabaran dalam dirinya dan menyelami perasaan murid berkeperluan khas.

Katanya, mengetahui bakal berdepan cabaran yang berganda berbanding mengajar murid arus perdana, Mohd Firdaus tidak lepas daripada berdepan masalah untuk memupuk kepercayaan dan perhatian setiap kali memulakan aktiviti pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) dengan anak didiknya.
Katanya, anak-anak berkeperluan khas sukakan keseronokan menyebabkan dia perlu kreatif dalam penyampaian ilmu bagi membentuk sahsiah muridnya.
Sebagai seorang pendidik yang mempunyai cita-cita untuk melihat anak muridnya berjaya, pelbagai usaha dilakukan antaranya memulakan aktiviti reka cipta sebagai permulaan untuk meningkatkan minat pelajar supaya fokus dan mendengar arahan ketika belajar.
ti mereka menunjukkan minat dan bersungguh untuk mencuba serta menyiapkan projek. Pelbagai projek dijalankan bersama antaranya pewangi pandan, tanaman cili fertigasi, robot pintar pensel dan kotak perangkap lemak.
"Usaha itu bukan hanya berakhir di sekolah sahaja, saya juga membawa murid ke peringkat pertandingan yang lebih tinggi supaya mereka dapat belajar teknik penyampaian dan pembentangan seterusnya memupuk keyakinan dalam komunikasi," katanya.
Katanya, walaupun ada menganggap apa yang dilakukannya mudah, dengan hanya menonton video, menyanyi dan menari bersama-sama murid, tetapi hakikatnya memerlukan masa yang panjang, terutama pelajar yang tidak mahu meneroka bidang akademik.

No comments:

Ahli Majlis Pesuruhjaya Pengakap Negeri Johor 2022-2024